Nie mam konta na FB i nie prowadzę żadnej sprzedaży.

czwartek, 21 stycznia 2021

Być Babcią ...


Cześć, kochani!
Symboliczna różyczka  dla naszych Babć i Dziadków  którzy są z nami i tych  zachowanych w naszej wdzięcznej pamięci. Miałam tylko jedną Babcię Stefcię, która rekompensowała mi brak pozostałych protoplastów. Już od kilku lat próbuję, a może za rok dojrzeję  do tego, by napisać  o tych dziadkach i babci, których nigdy nie poznałam, bo takie to było tragiczne pokolenie, które nie doczekało radości bycia Babcią czy Dziadkiem.

 Jakie są te babcie XXI wieku? Zapraszam nie tylko Babcie:


W czasie  wycieczek  widywałam zachodnich  turystów w starszym wieku, którzy licznie zwiedzali nieznane i odpoczywali w kurortach, wtedy zadawałam sobie pytanie, czemu im się chce ruszać z domu? W skrytości ducha jednak myślałam, że też bym tak chciała "na starość"
Umówmy się, o starości zaczynamy myśleć w momencie przejścia na emeryturę,  do niedawna oznaczało to dużo wolnego czasu i niańczenie wnuków, a wieczorem ciepłe kapcie i seriale w TV. Dostojewski w "Zbrodni i karze" określając  wiek lichwiarki napisał, że to  "sześćdziesięcioletnia starucha". 
Kto dzisiaj nazwałby tak Babcię po 60 + (i nie jest to żadna oferta rządowa)? Chociaż zdarzyło się, że któryś z dziennikarzy czy polityków jedną z dzielnych Polskich Babć nazwał staruszką, po czym okazało się, że to kobieta tylko trochę po 60-tce, a on sam ten wiek osiągnie za 5 lat.:))  Dzisiaj każdą z nas takie określenie oburza, bo przecież życie zaczyna się po 60-ce, a Polskie Babcie walczą dzielnie w imieniu wszystkich kobiet.
Teraz nie lubię słowa emerytura i zamieniam je na "stypendium zusowskie", prawda, że ładniej brzmi? Czasami zaczynamy siebie postrzegać jako starszych dopiero  w momencie przyjścia na świat wnuków.  czasami ten moment świeżo upieczone  Babcie uznają za próg, po którym czegoś robić nie wypada. Dla równowagi   mamy też wiele znanych Babć, którym ta nazwa nie ujmuje uroku a i lat też nie dodaje, wystarczy pomyśleć o gorącej Babci Tinie Turner. 
Skąd bierze się tyle energii, żeby jeszcze nie usiąść w fotelu i nie stetryczeć? Przyjrzyjmy się Babci bliżej, a okaże się, że wiek tkwi w głowie, a że opakowanie się lekko pomarszczyło? no trudno. 
Babcia jest:
Aktywna, bo apetyt na życie zaczyna się od tego że częściej mówi chcę, a nie muszę. Świat roztacza przed nami tyle możliwości, a my wiemy, że to ostatni dzwonek na zgromadzenie miłych wspomnień i na zapas, żeby było co wspominać, gdy sił zabraknie,   nacieszyć się życiem dopóki jeszcze nogi na chodzie, jeszcze serducho pika, bo nie wiadomo, jak długo ten zdrowy stan potrwa. 

Błyskotliwa, bo zgromadzony zapas wiedzy pozwala zaimponować wiadomościami, które nie tyle  Babcia          pamięta z autopsji, co pamięta jeszcze ze szkolnej ławy, a pamięć trzeba ćwiczyć, więc Scrabble, krzyżówki i szarady w tym pomagają.

Cierpliwości   nauczyły się Babcie już dawno i do dzieci i do wnuków.  Ponieważ wnukami zajmujemy się od czasu do czasu i są dla nas wielką radością mamy więcej tolerancji nawet dla wybryków naszych ukochanych. Rzadko która Babcia przyznaje się do zmęczenia,   jeśli na co dzień zajmuje się wnukami. Może warto wtedy pomyśleć o odpoczynku?
D ...                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Empatią  Babcia może się podzielić z młodszymi, bo przeżyła tyle, że wiele zrozumie, wysłucha, po policzku pogładzi i  wybaczy. W najgorszym kryzysie potrafi  podnieść na duchu albo przywołać do porządku

Fantazja   to druga natura Babci gdy trzeba zamienić się w złego księcia, wybudować pałac z niczego i  zjeść lody o smaku różano-muślinowym. Nawet kiedy się trochę chce odpocząć udajemy   wytrwałego   konika   i kłusem wykonujemy patataj po całym mieszkaniu

Groźna  Babcia też być musi, ale tylko w ostateczności, przecież wnuki są po to, by je rozpieszczać.   Groźba to ostateczność, gdy naprawdę grozi dziecku niebezpieczeństwo
H
Inteligentna -pewna Babcia jako pierwsza wygrała milion w Milionerach i naprawdę byłam z niej bardzo dumna, ze sposobu w jaki wygrała i z klasy którą pokazała 
J
Konsekwentna, jeśli wyznaczy sobie cel, to prędzej czy później go osiągnie, nauczy się piec ciasto drożdżowe, choćby miała je zagniatać sto razy. Jeśli zaplanuje wejście na górę, to na pewno tam dotrze, chociaż może jej to zająć duuuuużo   czasu.  

 Leniwa, to słowo jest bardzo nie na  miejscu,  czy można sobie  pozwolić na lenistwo? Raczej nie? A właśnie, że można, nie musimy nadskakiwać wszystkim wokół, niech  inni trochę wokół nas poskaczą.  Nie pozwólmy podporządkować swojego życia posługiwaniu, rozdzielmy obowiązki tak, żeby nie padać z nóg  ze zmęczenia.  

Ładna, bo zadbana, pomijam okres pandemii, gdy ze strachu coraz trudniej  udać się do fryzjera, czy kosmetyczki   i  spojrzenie z lustra mówi nam wyraźnie, że coś jest nie tak. Może by tak zdjąć okulary, żeby się sobie nie przyglądać zbyt intensywnie... albo nie myć za często lustra.  

Modna, bo czasami z tyłu nie sposób odróżnić osiemnastki od osiemdziesięciolatki, wszak obie noszą dżinsy (trochę przesadziłam? ) Nieskromnie napiszę, że  dwa razy zwrócono mi w sklepie uwagę, że to są godziny zakupów dla seniorów i wcale nie stałam tyłem, może to maseczka pomogła?:))
Iris  Apfel do tej pory mimo ukończonych 100 lat jest ikoną stylu, a u nas na pewno tancerka  Krystyna Mazurówna, no może są trochę przestylizowane, ale one świetnie się czują    w swoim wydaniu, czyli można.  Wiek to kwestia mentalności.     
    
Nowoczesna, bo kocha nie tylko muzykę klasyczną ale i rockową, a dzwonek telefonu rozlega się głosem Marca Bolana  z T Rex.  Obsługuje komputer, pisze bloga, prowadzi auto...Od nas samych zależy czy będziemy narzekać, czy sami znajdziemy sobie nowe wyzwania.    
Nie tylko wśród celebrytów ludzie w takim wieku rozwodzą się i zaczynają życie z nowym partnerem. Skąd tyle siły, żeby w wieku ponad 60+ , zaczynać wszystko od początku.  

Odpowiedzialnazna swoje miejsce w rodzinie i wie, że najważniejsi dla wnuków są rodzice,  to oni podejmują decyzje  i nie ma przed nimi tajemnic. Nie narzuca swojego zdania i ustala z rodzicami potrzeby.

Praktyczna -potrafi wszystko, jak trzeba to ze sznurka splecie wianek,  z patyczków wybuduje domek dla lalki,  zrobi ubranko na drutach, kapcie na szydełku, w dodatku nauczy tego wszystkiego swoje wnuki (chyba przesadziłam)

Radosna, bo ma się z czego cieszyć
 
Silna   jak tylko kobieta silną być potrafi, nie na darmo to my rodzimy dzieci, a teraz to nawet potrafimy obsłużyć wiertarkę, wkrętarkę, jesteśmy silne w postanowieniach  i psychicznie, zdecydowanie w trudnych warunkach dajemy sobie radę lepiej 

Troskliwa,  gdy  trzeba pomóc, gdy komuś dzieje się krzywda, padnie na twarz, ale dopilnuje wzięcia tabletek, rosołek ugotuje, przytuli, pocieszy  i łzy scałuje jak prawdziwa Samarytanka

Uśmiechnięta, mimo wszystko i na przekór losowi nie pokaże zmęczenia.
Mam takie hasło w głowie:
"Padłaś?
Powstań!
Popraw koronę i zasuwaj."

Wytrwała -"chciałabym jeszcze coś pokazać światu" powiedziała  94 -letnia uczestniczka The voice of Poland i chociaż  nie przeszła w konkursie  dalej jest szczęśliwa, bo zaistniała w TV i jednak się pokazała światu, to jest wytrwałość w dążeniu do celu.

Zdrowa,  gdyż dba o swoje zdrowie, robi przeglądy bo wie, że jest bardzo potrzebna, by pomóc dzieciom i wnukom brać się z życiem za bary. Tylko zdrowa jest w stanie cieszyć się życiem.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Chciałabym przekazać moim wnukom umiejętność  korzystania ze wszystkich dobrodziejstw świata, pozytywne myślenie, otwartość wobec ludzi i chyba to, co sobie cenię najbardziej postępowość. 
Pisałam o Babciach, bo Dziadkowie to prawdziwe instytucje i sami znają swoje pozytywy. Zauważyliście też na pewno, że zabrakło w tym alfabecie kilku cech, może mi pomożecie?  
Pozwoliłam sobie wstawić moje prace decoupage wykonane kilka lat temu i zapomniane,  w klimacie  różanego shabby, trochę romantyczne, trochę babcine.  

Moc serdeczności Wam przesyłam z nadzieją, że Was nie zanudziłam.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

41 komentarzy:

  1. Babcia Czworga dziękuje za fajnego posta:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały post napisałaś:))))zgadzam się z Tobą w stu procentach:)))jestem babcię dwójki cudownych wnucząt:)))Pozdrawiam serdecznie i również wszystkiego dobrego życzę:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję dwójki wnucząt, Reniu, to sama radość i pociecha.
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  3. Cudowny post!
    Wszystkiego najlepszego dla wszystkich Babć.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyłączam się do Twoich życzeń.
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  4. Jestem babcia 3 dziewczynek, slicznych, madrych bo jak inaczej moze babcia wyrazac sie o swoich wnuczkach, kazda inna ale kazda kochana malpia miloscia, a mnie babci wszystko wolno.
    Celu!! wczoraj bylysmy w KAmpinosie, dojechalysmy do Granicy i poszwedalysmy sie po terenie parku, bylo slicznie, jeszcze nie bylo roztopow, bardzo bylysmy zadowolone. dziekujemy za rekomendacje. Sciskam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że podobało się Wam w Granicy i oderwalyscie się od codzienności.
      M
      Należysz do Babć najlepszych, bo rozpieszczasz swoje wnuki, a to najważniejsze.
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  5. Fajny post. Miałam dwie babcie i dwóch dziadków jednego nie poznałam bo urodziłam się za późno. Obie były choć dzieliła je różnica wieku 16 lat bardzo nowoczesne jak na czasy w których przyszło im żyć jedna potrafiła zbudować piec a druga uważała,że kobiecie wykształcenie w życiu jest niezbędne choć w jej czasach liczył się posag i uroda:) Śliczne te różane cudeńka:)



    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałaś szczęście, że je poznałaś, często właśnie Babcie mają największy wpływ na nasze decyzje.
      Takie postępowe Babcie właśnie bardzo szanuję.
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  6. Tom się nabawiła kompleksów... Ja wprawdzie początkującą babcią jestem, ale do cech idealnej babci nawet się nie zbliżam, może w porywach i przy dużej dozie tolerancji osiągam 10-15% ze wszystkich przymiotów, które wymieniłaś ;)
    Oryginalny i pomysłowy post!
    Pozdrawiam gorąco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wierzę w taka niedoskonałość. Jako początkująca Babcia jeszcze nie do końca zdajesz sobie sprawę z własnych zalet. Zobaczysz wkrótce że mam rację.
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  7. No no, chyba jeszcze nikt takiego pod tą nie umieścił, kompedium wiedzy na temat babci :), jeszcze nią nie jestem, ale moje rowiesniczki mają już po kilka wnucząt i nie czują się stare.To prawda, że żyjemy w innych czasach i nikt dzisiaj raczej 60 latke nie nazwie staruchą chyba że złośliwy mąż :) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może trochę przesadziłam z tym kultem młodości, ale widać go na każdym kroku.
      Dostojewski zmarł dożywszy 60-ki, zresztą czasy były inne.
      Złośliwy mąż jest na ogół starszy, więc to dopiero "stary dziad":))
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
    2. Ale coś jest z tym o czym piszesz, medycyna nie tylko estetyczna idzie do przodu, lepiej się odzywiamy, uprawiany sport to wszystko sprzyja dłuższej życiu i zdrowiu.

      Usuń
  8. Wspaniałe mieć kochającą, troskliwą, dobrą Babcię. Dla dzieci to niesamowity dar! Pozdrawiam Cię najmocniej! Aldona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko takie są Babcie najukochańsze.
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  9. Pięknie wpis. Napisałaś ogólnie o kobietach-babciach, może też i wzorowałaś się na sobie. Konsekwentna i wymagająca to ja byłam w stosunku do swoich dzieci. W stosunku do wnuków jestem baaaaardzo cierpliwa i tolerancyjna. Moje wnuczątka jeszcze są małe i kocham je niesamowicie. Kiedy urodził się mój pierwszy wnusio to już następnego dnia po jego narodzinach pognałam 100 km w jedną stronę żeby go przywitać :).... i synową też, leżących jeszcze w szpitalu. Teraz mam ich trójkę i bardzo je kocham.
    Tyle pięknych przymiotów przypisałaś babciom, ale ja przypisałabym sobie tylko kilka. Zawsze byłam i jestem praktyczna i troskliwa. Silna psychicznie to byłam, ale teraz już nie jestem. Cenię sobie spokój.
    Pandemia wiele zmieniła w planach, zamiarach... Jeżeli sytuacja się ustabilizuje odkurzę moje marzenia :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podkreśliłas różnice między rodzicami babciami, bo to co pierwsi odpowiadają za całokształt wychowania, dziadkowie nie mają decydującego głosu. To my musimy łagodzić i uspokajac i rozpieszczać...
      Pozdrawiam.:))

      Usuń
  10. Zacznę od tego, że jestem babcią po "60" i jest to najpiękniejsze uczucie. Nigdy nie analizowałam tak dogłębnie stanu bycia babcią, postępuję raczej instynktownie. Od wychowywania są rodzice a dziadkowie mogą bezkarnie rozpieszczać:) Wszystko oczywiście w granicach rozsądku. Myślę, że na miłość wnuków trzeba sobie zapracować i tu dużą rolę odgrywają cechy o których pisałaś. A starość - to bardziej stan umysłu. Bulwersuje mnie twierdzenie, że w tym wieku coś tam nie wypada. Trzeba żyć w zgodzie ze sobą i dla siebie również, bez względu na to co ludzie powiedzą. Gorzej jest gdy zdrowie zaczyna szwankować a wcześniej czy później tak się dzieje.
    Świetny post Celu, zmusza do przemyśleń. Przesyłam serdeczne pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci, Ewuniu za miłe słowa. Trochę za dużo mi wyszło o młodości, ale nie mogłam się powstrzymać. Stereotypy nadal rządzą naszymi poglądami i trzeba je unowocześniać.:)
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  11. Ja jestem już od kilkunastu lat prababcią. Mam już sześcioro wspaniałych prawnuków.Serdecznie Cię pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Imponująca liczba prawnuków, Mario. Też bym chciała kiedyś doczekać.
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  12. Babcia petarda. Chciałabym taką babcią być w dalekieej przyszłości 😊😊😊💪👌
    Pozdrowionka.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wspaniały post. Bardzo miło się go czyta. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pięknie napisane ! cały alfabet o babci !!! Ja jeszcze babcią nie jestem, ale czuję, że podołałabym tej roli. Prace decou - śliczne !!! Pozdrawiam cieplutko :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewna, że będziesz kiedyś super babcią.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  15. Dla wielu słowo babcia kojarzy się pejoratywnie. Bo i rzeczywiście, do niedawna była to umęczona seniorka. Mam nadzieję, że to już niechlubna przeszłość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od kiedy światem rządzi kult młodości to i babcie trochę inaczej postrzegają swiat i są postrzegane.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  16. Fajne! Takie ozdoby robiliśmy na praktykach z dziećmi w klasie 3 SP.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od naklejenia serwetki na przedmiot przez dziesięcioletnie dziecko do decoupage droga daleka i niemożliwa do wykonania w szkole.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  17. Pięknie napisałaś o cechach Babci :) Tak jak Ewa uważam , że starość to stan umysłu i na emeryturze jest czas, żeby robić to wszystko na co się miało wcześniej ochotę a brakowało czasu. Różane romantycznie dekoracje pasują do klimatu całego posta. Serdeczności dla Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetny post. Przeczytałam z ogromną przyjemnością, mam nadzieję że chociaż w połowie będę kiedyś taką babcią 🥰

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękny post, chciałabym mieć taką babcię, jak opisałaś. :) Niestety ja takiej nie mam, nie powiem źle o swojej, ale niestety...pomimo wielu prób nie udało się jej przekonać, że ja i brat jesteśmy wartościowi, niestety. Tak czy owak, podziwiam babcie, te dobre, te, które się starają, tak samo dziadków. Tu akurat miałam super dziadka, dawno go nie ma, choć ja cały czas czuję, że mnie wspiera, tylko nieco inaczej, może nawet z większą mocą. :) Ty jesteś niesamowitą kobietą, duszą, która rozdaje miłość, mądrość i myślę, że z Tobą ludzie są szczęśliwi. :) Pozdrawiam najserdeczniej. <3 :)))

    OdpowiedzUsuń
  20. No to sobie poczytałam i zgodzę się z tobą, większą ilość punktów spełniam jako babcia .Kocham być babcią i nie przeszkadza mi to w czuciu się młodą, może nie ciałem co duchem.

    OdpowiedzUsuń
  21. Babcie są niezastąpione. Moich już niestety nie ma na świecie :/
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  22. Jestem Babcią 16-latka i 12-latka.
    Jestem chyba babcią wieloczynnościową. Bo i pyszną zupę-krem potrafię ugotować i coś uszyć a także napisać książkę.
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Jestem babcią od dwudziestu jeden lat:) Byłam po czterdziestce jak urodził się Piotr. Nigdy nie myślałam, że jestem stara, bo mam wnuki. Teraz im tylko kibicuję, ale jak trzeba pomagam, bo wszystko rozumiem... Kiedyś Piotr śmiał się ze mnie gdyż kupiłam buty dla starej babci (tak twierdził), a nie dla siebie:) Skoro młodzi mnie tak postrzegają, to i ja także widzę w sobie kobietę, której duch ma czterdzieści lat!
    Uwielbiam styl BOHO i głównie tak się noszę. To moja młodość i słabość... dzieci kwiatów:))) Ostatnio wnuczka (18 lat) Poprosiła o uszycie sukienki w tym stylu. Dziadzio kupił jej buty kowbojki. I jesteśmy takie same. Ale...ludzie patrzą na mnie dziwnym okiem, nie przejmuję się tym. Komputerowo to chyba przewyższam babcie, była grafikiem komputerowym.
    Uf, ale się rozpisałam i nachwaliłam, ale taka ze mnie babcia 65+.
    Cudowny post, pięknie napisany i dziękuję za niego. Co prawda późno dotarłam, ale dotarłam.
    Serdeczności zostawiam.

    OdpowiedzUsuń
  24. 36 year old Accountant I Perry Marlor, hailing from Trout Lake enjoys watching movies like Mystery of the 13th Guest and Amateur radio. Took a trip to Harar Jugol and drives a Bentley Litre Le Mans Sports 'Bobtail'. sprawdz

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze. Pozdrawiam serdecznie.

//Pinterest widget