Nie mam konta na FB i nie prowadzę żadnej sprzedaży.

czwartek, 26 października 2023

Na zamku Leśna Skała w Szczytnej,

 


czyli rozwiązanie zagadki. Post ten dedykuję Iwonie z bloga  Pani Ogrodowa 
która była najbliżej poprawnej odpowiedzi. :)))
   
Ten zamek widać z drogi prowadzącej z Kłodzka do Kudowy, a przykuwa  uwagę podróżnych  przepięknym położeniem. Znajduje się na wysokiej górze Szczytnik  ( 589m).
Początkowo w tym miejscu wzniesiono fort z polecenia króla Prus Fryderyka Wilhelma II .
W latach 1831- 37 ówczesny właściciel Szczytnej major Leopold von  Hochberg wzniósł na miejscu rozebranego fortu romantyczny neogotycki zamek, na wzór średniowiecznego zamku obronnego z suchą fosą i murem obronnym .  Jego projektantem  był prawdopodobnie Carl Schinkel z Hinkla. Była to rezydencja rycersko- myśliwska oparta na fundamentach skalnych, z murami o grubości ponad metra. W kolejnych latach posiadacze zamku często się zmieniali, ponieważ mimo waloru pięknego położenia,  zamek miał sporą wadę, mianowicie brak dostępu do wody.  Piękny okres rozwoju nastąpił, gdy właścicielem została Helena Klein, która podjęła się remontu zamku. Dobudowano wówczas skrzydło północne i kaplicę zamkową. Kolejnymi właścicielami byli Misjonarze Świętej Rodziny, którzy dobudowali czwarte skrzydło i rozpoczęli budowę znajdującej się nieopodal Kalwarii. Podczas  II wojny Wermacht urządził tu ośrodek rehabilitacyjny, po czym ich miejsce zajęła   Armia Czerwona.  W latach 50-tych  państwo przyjęło zamek i umieściło tutaj Dom Pomocy Społecznej. 
 
Do zwiedzania przygotowano i udostępniono już wiele sal i  poddasze.  Przedstawiam Wam najbardziej interesującą, czyli  salę balową, do której przez wiele lat nie można było wejść, a która teraz została odświeżona i lśni pełnym blaskiem. 






Na Szczytnik prowadzi żółty szlak turystyczny, można tu spokojnie dojechać wąską, asfaltową drogą,  Na górze znajduje się parking i piękny punkt widokowy, skąd rozpościera się widok na Szczytną,  góry Bystrzyckiej i Orlickie,  a także na Obniżenie Dusznickie. Warto  wejść z przewodnikiem na wieżę i podziwiać piękne krajobrazy.



Kiedy odwiedziłam zamek 7 lat temu,    nie można go było wtedy zwiedzać. Na szczęście w  2020 roku DPS został ostatecznie zlikwidowany,  a obecnie  zarządza zamkiem fundacja "Zamek Leśna Skała". 
W chwili obecnej widać zniszczenia, które nastąpiły w budynku, ale widać też ogromny nakład pracy, jaki wkładają nowi właściciele w rewitalizację tej budowli. Organizowane są ciekawe imprezy, nawet nocne zwiedzanie z dodatkowymi atrakcjami. Zamek jest ogromny, a do zakończenia prac jest jeszcze daleko, ale już teraz warto sprawdzić, kiedy można go odwiedzić i koniecznie tu zajrzeć. 

Dziękuję serdecznie za Wasze odwiedziny i komentarze. 
Życzę miłych dni podczas  jesiennej aury. :))
Przy okazji kolejna zagadka, czy znacie  grę, którą można obejrzeć w szczytnickim zamku?


35 komentarzy:

  1. Sufit jest taki piękny! Jak oni to robią?🤗

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne, lubię takie miejsca z historią. Dziękuję kochana za odwiedzinki. Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny zamek, dobrze, że został udostępniony turystom dwa lata temu. Gdy byłam w maju na Dolnym Śląsku też miałam w planach odwiedzenie tego zamku. Z Kłodzka miałam do niego tylko 17 km ale zabrakło mi czasu zrealizowanie całego planu wycieczkowego. Teraz żałuję, że tam nie dotarłam.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam takie klimaty:) Piękne miejsce.
    :)
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne miejsce:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Super, że zamek jest zaopiekowany. Coraz więcej takich ;) :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawa gra, czekam na rozwiązanie zagadki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Aż mnie naszła ochota na jakąś wycieczkę. Jeśli tylko pogoda pozwoli to wyruszamy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Niesamowite miejsce! Ten region jest mi kompletnie obcy. Może kiedyś uda nam się zapuścić w te tereny :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cieszę się, że prawie udało mi się rozwiązać Twoją poprzednią zagadkę. Rzeczywiście, to miejsce jest przepiękne. Dobrze, że nowi właściciele dbają o odrestaurowanie tego pięknego zabytku. A czy ta pokazana przez Ciebie gra, to nie jest gra w tryktraka? Nie wiem, czy tak się pisze tę nazwę, bo znam ją tylko ze słyszenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znowu trafiłaś w dziesiątkę, ta gra to triktrak. Gratuluję:))

      Usuń
  11. Wspaniałe miejsce odwiedziłaś. Lubię zwiedzać zamki . Każdy jest inny i fascynujący. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  12. Faktycznie, otoczenie przyrody dodaje mu waloru... dobrze, że znalazł się ktoś, kto zadbał o to miejsce. Zamek robi wrażenie. Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Znam i bardzo lubię Dolny Śląsk, bo tu mieszkam w mieście słynącym z pięknej ceramiki, ale nie zwiedzałam jeszcze tego zamku, trzeba będzie nadrobić zaległości. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękne miejsce, aż czuję się zawstydzona, że nawet o nim nie słyszałam. Chyba muszę zrobić jakiś plan wycieczkowy po dolnośląskich (i nie tylko) zamkach i innych ciekawych miejscach. Wydawało mi się, że sporo ich już znam, a coraz to o jakimś nowym się dowiaduję.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  15. Kocham Dolny Śląsk, a tego miejsca jeszcze nie znam :) Wspaniała propozycja...
    Pozdrawiam wczesnoniedzielnie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dobrze, że zamek nabierze odpowiedniego wyglądu i będzie można podziwiać jego blask. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Oj, dobrze, że jeszcze raz zajrzałam, bo byłam pewna że zostawiłam komentarz, ale go nie widzę. Albo to moje gapiostwo, albo kolejny psikus blogera, ech... Celu, dziękuję Ci za tę kolejną wirtualną wycieczkę, dzięki Tobie poznaję wspaniałe miejsca, o których dotąd nie wiedziałam. Lubię zwiedzać takie zamki czy pałace z przewodnikiem, poznając przy okazji historię miejsca i związane z nim ciekawostki. Czasem nawet niepozornie wyglądające budowle mają bardzo interesującą przeszłość. Wpisuję sobie Leśną Skałę na listę wycieczek do zrealizowania :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, przepraszam, że tak późno, ale znalazłam Twój pierwszy komentarz w spamie. Jak zwykle, blogger się spisuje..
      Serdeczności.:))

      Usuń
  18. Celu, na rozwiązanie zagadki nie miałabym szans, ponieważ nigdy nie byłam w tych okolicach, ale cieszę się, że dowiedziałam się od Ciebie o tym zamku. Dobrze, że budowla jest dostępna dla zwiedzających i poddawana rewitalizacji, co podnosi atrakcyjność samej miejscowości.
    Pozdrawiam ciepło!
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  19. Byłam dawno temu w Sanatorium Duszniki, ale nie słyszałam o tym zamku.
    Tyle jest jeszcze do zwiedzania, a tu czasu coraz mniej. Ech!
    Pozdrawiam serdecznie🙂
    fuscila

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo interesujące miejsce. Cieszę się, że już można je zwiedzać, bo zdecydowanie jest tego warte. A zaprezentowana przez Ciebie gra wygląda bardzo intrygująco, chociaż nie mam pojęcia, co to mogłoby być. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  21. Urocze miejsce nam pokazałaś. Fajnie, że takie perełki są udostępniane turystom, trzymam kciuki, żeby ta ciągła i postępująca rewitalizacja tego zamku była jak najbardziej owocna!
    Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Lubię takie wycieczki a zamki to moja szczególną pasją podróżnicza, ten ciągle na liście do zwiedzania.

    OdpowiedzUsuń
  23. Witaj typowym listopadem Celu
    Wydawało mi się, że zostawiałam tu komentarz.
    I ja dobrze znam Dolny Śląsk. Naprawdę piękne miejsce pokazałaś. Zresztą cała Kotlina Kłodzka warta jest każdej wędrówki.
    Pozdrawiam ciepło i życzę jak najwięcej promyków słońca

    OdpowiedzUsuń
  24. Sporo miejsc na Dolnym Śląsku już odwiedziłam, ale tam jeszcze nie dotarłam. Dobrze, że ten zamek został udostępniony do zwiedzania. Będzie okazja, żeby go zwiedzić przy którejś kolejnej wędrówce po dolnośląskich drogach i ścieżkach. Pozdrawiam w niedzielny wieczór :)))

    OdpowiedzUsuń
  25. Wygląda wręcz niesamowicie!

    OdpowiedzUsuń
  26. Cieszę się, ze post dedykowany tej pięknej kobiecie. :) Piękne miejsce, zresztą ja lubię zamki i ten ich tajemniczy klimacik. Znam tę grę, jakkolwiek się nazywa. hehe Pamiętam, że kiedyś w to grałam i mamy teraz w domu taką nowszą wersję, ale jeszcze w to nie graliśmy, bo to chyba to, tak przynajmniej wygląda. :D Niestety, ja i nazwy to porażka... Już taty pytam, ale nie pamięta...gada warcaby...teraz powiedział...jakaś gra. hahahah No, ale na bank w to graliśmy. Błagam, napisz, bo będzie mnie to męczyć. hahaha
    Najpiękniejszego dnia życzę. :))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta gra to triktrak, Aguś.
      Serdecznie Cię pozdrawiam.:))

      Usuń
  27. Mam nadzieję, że doszedł mój komentarz, ale może jeszcze zwyczajnie nie opublikowałaś. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Buuuu chyba zniknął...Co z tym blogerem. Może jest w spamie, bo ja wczoraj pisałam. Pisałam, że lubię zamki, pisałam o tej grze. Mam nadzieję, że jest w spamie. No, ale na wszelki wypadek pisze znowu, byś wiedziała, że pisałam. Tam wczoraj pytałam taty nawet co to za gra i mówił, że wygląda, jak warcaby, potem dodał, że może stare szachy, ale chyba warcaby...no, ale na bank jakaś gra...hehehe Pozdrawiam cieplutko. :))))

    OdpowiedzUsuń
  29. Przepraszam, przeczytałam Twój komentarz na bloggerze a nie sprawdziłam, czy jest pod postem, natychmiast go umieszczę pod postem. Oczywiście znalazł się w spamie tak jak piszesz w poprzednim komentarzu. Jeszcze raz przepraszam.:))

    OdpowiedzUsuń
  30. Witaj Celu piękny zamek i nazwę też ma świetną. Nie słyszałam o tym zamku. Pięknie opowiedziana historia. Miło mi się czytało.

    Miłego wieczoru Celu

    Kasia Dudziak

    OdpowiedzUsuń
  31. Uwielbiam, kocham. I tak na marginesie, własnie mi przyszedł pierścionek z Kłodzka, z dawnego Warmetu. :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze. Pozdrawiam serdecznie.

//Pinterest widget