Nie mam konta na FB i nie prowadzę żadnej sprzedaży.

czwartek, 13 maja 2021

Czy tulipan może być czarny?

 

Wokół mnie jest bardzo dużo naturalnej zieleni, mam jej też mnóstwo w ogrodzie, ale jest tylko tłem, na którym widać wyraźnie piękne kolorowe kwiaty.  Lubię je  szczególnie w zimnych kolorach: różowe, fioletowe, a zwłaszcza czarne, ale trudno znaleźć takie kwiaty, spróbuję  wśród tulipanów, które wszyscy kochają.

Tulipanami obdarowało nas Imperium Osmańskie, do Europy trafiły w 1554 roku dzięki niemieckiemu ambasadorowi, który wysłał do kraju pierwsze cebule tajemniczych kwiatów.   Natychmiast podbiły serca niemieckich ogrodników. Zaczęli nazywać je „Tulipan”, co najkrócej mówiąc było podobne do wymowy nazwy tureckiego nakrycia głowy „turban”.

Kwiaty szybko rozprzestrzeniły się w całej Europie, ale prawdziwa tulipomania rozpoczęła się w Holandii. Za  jedną cebulę płacono duże sumy, sprzedawano je na giełdach i aukcjach, osiągały zawrotne ceny. Szał na tulipany trwał około sześciu lat, okazało się w końcu,  że jest więcej hodowców, niż chętnych do kupienia, podaż przewyższyła popyt i zaczęły się prawdziwe tragedie posiadaczy tulipanów.

Z biegiem lat coraz więcej nowych odmian niesamowitych kwiatów zaczęło rosnąć, a ogrodnicy zauważyli, że warunki klimatyczne Holandii są wspaniałe dla ich uprawy. Tak więc Holendrzy stali się liderami w uprawie i hodowli tego pięknego kwiatu, który do dziś jest uważany za  symbol ich kraju. Co ciekawe,  tulipany przypominały tureckiemu narodowi o raju i życiu wiecznym, a w Holandii jest symbolem kruchości życia

Tulipany są popularne wśród ogrodników we wszystkich krajach świata. U nas najbardziej popularne były czerwone tulipany wręczane na Dzień Kobiet, praktycznie wyparły one nieśmiertelne zdawałoby się różowe goździki. Zawsze cieszyły się popularnością, rejestr tulipanów zawiera około 2500 odmian i gatunków, podzielonych na 15 klas i połączonych w 4 grupy.  Trzy pierwsze obejmują: wczesne kwitnienie, średnie i późne kwitnienie. Czwartą grupę stanowią dzikie  rośliny i ich odmiany.

Jesienią zaopatrzyłam się w cebule tulipanów, najbardziej urzekły mnie różowe Pink Star i Wirosa (u góry) oraz wymarzone, prawie czarne, a "prawie" robi wielką różnicę.

Hot pants, gdy zobaczyłam je w sklepie, skojarzyły mi się od razu z malarzem impresjonistą, który pociągnął liliową farbą białe tulipany. Wewnątrz jest kolor czarny przechodzący w granat. Ponoć czarny,  aksamitny środek tulipana symbolizuje serce zakochanego zaciemnione gorącą namiętnością. Warto pamiętać, ze tulipany to kwiaty o bardzo bogatej symbolice i ukrytym znaczeniu.

"Prawie" czarne tulipany: Queen Of Night  ma  niezrównany kolor bordowy, prawie czarny o aksamitnej fakturze. 

i piękny Black Hero, kiedyś mówiło się o takich pełnych kwiatach "dubeltowe" ale to też nie jest kolor czarny.

Dlaczego więc nie można stworzyć tulipana czarnego? Naukowcy próbują, czarny tulipan to marzenie wielu hodowców.  Wyjasnienie jest proste: wówczas byłby niewidoczny dla owadów, nie miałby zatem możliwości przetrwania.


Każdego roku odkrywam nowe kwiaty i  rośliny. Ponieważ wiosna zaczęła się na dobre, coraz częściej tematem postów będzie ogród, zainteresowanych zapraszam do odwiedzania.
Moc serdeczności Wam przesyłam.:))

35 komentarzy:

  1. Też bardzo lubię tulipany:)))mimo że mam uczulenie na ich cebulki:))))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uczulenie to nic przyjemnego, współczuję, t bardziej, że to takie piękne kwiaty.
      Pozdrawiam Cię wiosennie.

      Usuń
  2. Przepiękne tulipany i pięknie o nich napisałaś.
    Pozdrawiam Cię ciepło i majowo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci za miłe słowa.
      Pozdrawiam Cię cieplutko.

      Usuń
  3. Miłość do tulipanów zaszczepił we mnie mój tata. Uwielbiał te kwiaty i czekał co roku niecierpliwie na maj... tulipanowy maj :)
    Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę Ci radości z tulianowego maju- raju.
      Pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
  4. Nie wiedziałam, że tulipany mają osmański rodowód. Te pełne są jeszcze rzadkością. Pięknie kwiatki masz w swoim ogrodzie
    Pozdrawiam życząc dobrego weekendu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa i życzenia.
      Pozdrawiam Cię wiosennie.

      Usuń
  5. Coraz więcej nowych pięknych tulipanów można oglądać. Jest piękny kwiat.
    I Twoje są bardzo ciekawe. Chociaż czarne nie są moimi faworytami. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie fascynują rośliny o czerwonych i jeszcze ciemniejszych liściach lub kwiatach.
      Pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
  6. Witaj majowymi ogrodnikami Celu
    Ciekawie odpowiedziałaś o tulipanach.
    Lubię je wiosną. Zwłaszcza te żołto-czerwone. Ale czarne owszem są interesujące, ale nie zachwycają wiosną
    Pozdrawiam nadzieją na słońce po zimnej Zośce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj mamy ciepły dzień. Mój gust jest trochę dziwny, bo nie lubię czerwonych kwiatów, tylko takie liście. Na tle żółci i zieleni wyglądają pięknie.
      Pozdrawiam Cię słoneczne.

      Usuń
  7. Piękna tulipanowa kolekcja :) Mi chce kwitnąć tylko maciejka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maciejka pachnie oblednie, szkoda, że tylko wieczorem.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  8. Świetny wpis o tulipanach ! Przeczytałam z zaciekawieniem ! Piękne zdjęcia Celu ! Miałam kiedyś w ogrodzie kilka czarnych tulipanów, ale nie wykopałam cebulek i zaginęły - niestety. Pozdrawiam ciepło :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ula, dlatego tulipany sądziłam w doniczkach, jesienią zmienię doniczki i ziemię i posadzę w innym miejscu, niż w tym roku
      Pozdrawiam Cię cieplutko.

      Usuń
    2. Tak ! To najlepszy pomysł - sadzenie w doniczkach albo wykopywanie co roku. W przypadku rozwoju tulipana to bardzo ważne, bo cebula tulipana po wytworzeniu cebulek przybyszowych - zapada się coraz głębiej w ziemię.

      Usuń
  9. Mam wsadzone około 300 cebulek tulipanów. Oczywiście nie mam tylu kwiatów, bo nornice, karczowniki i mrozy skutecznie mi je przerzedziły. Kupiłam tyle od człowieka, który przy tulipanach pracuje w Holandii i szef pozwala mu zabierać do Polski resztki, które się nie sprzedały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powyżej dałam Uli receptę na piękne kwitnienia każdego roku.
      Pozdrawiam Cię wiosennie.

      Usuń
  10. Miałam już kiedyś czarne tulipany, ale kupując cebulki, miałam nadzieję, że będą bardzo ciemne. Niestety, nie odpowiadały nazwie. Rzeczywiscie te pełne tulipany kiedyś nazywano "dubeltówkami". Taki "dubeltowy wyrósł mi w tym roku jeden w kolorze cytrynowym. Mąż z daleka go ogladając, początkowo myślał, że to róża, jednak reszta rośliny róży nie przypominała :)
    Pozdrawiam serdecznie, Celu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz się cieszyć, że mąż zna chociaż róże.:) Mnie tak cieszy każdy kwiatek, że praktycznie większość czasu spędzam w ogrodzie.
      Pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
  11. Droga Cecylio!
    Bardzo dziękuję za ten cudowny post.Jak zawsze doskonały i okraszony przepięknymi zdjęciami. Faktycznie, te kwiaty mają bardzo interesującą historię. Kiedyś oglądałam fantastyczny film: Tulipanowa gorączka. Być może też go widziałaś. Kocham tulipany bardziej niż wszystkie inne kwiaty, chociaż inne kwiaty też uwielbiam.
    Przesyłam moc serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, znam Twoja ogromną miłośc do roślin. Film widziałam, zastanawiające są działania ludzkie mające na celu bogacenie się, są nie zawsze zrozumiałe.
      Pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
  12. Uwielbiam tulipany. Wiesz, nawet bym nie pomyślałam, że taki może powód braku czarnych tulipanów. Celu buziaki.

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne są! I tyle odmian obecnie można spotkać. Bardzo lubię te kwiaty, chociaż zbyt krótko kwitną...
    Pozdrawiam ciepło...

    OdpowiedzUsuń
  14. Śliczne, wszystkie, nie muszą być czarne:-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękna jest Celu Twoja kolekcja tulipanów! Przyznam szczerze, że nie rozumiem tego pragnienia hodowców, by stworzyć kwiat o czarnych płatkach. Nawet natura jest temu przeciwna, bo byłby niewidoczny dla owadów, a na moje oko taki kwiat wyglądałby ogromnie smutno... Tym bardziej, że mamy do wyboru nieskończenie szeroki wachlarz barw, łącznie z odmianami wielokolorowymi ;-))
    Z najcieplejszym pozdrowieniem - Anita.

    OdpowiedzUsuń
  16. Kwiaty to nastrój,emocje, ekspresja.
    Szczególnie wiosną urzekają, rozkwitaja i odchodzą. Lubię dotykać subtelnych płatków...chwila zachwytu...
    Przepięknie u Ciebie:*

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam tulipany, chociaż tak pięknych odmian jeszcze nie widziałam. Szczególnie ten ostatni mnie zachwycił :) Muszę posadzić jakieś nowe tulipany w moim ogrodzie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękne są Twoje tulipany. Uwielbiam te kwiaty, co roku na jesieni staram się dokupić jakieś ciekawe okazy, mam purpurowe, dwubarwne, pierzaste. Ale mam też rabatkę z popularnymi żółtymi tulipanami... te nigdy nie zawodzą, zakwitają najwcześniej, są dorodne, silne, długo utrzymują kwiat. Nie wykopywałam ich cebulek od kilku lat, rabatkę tylko odchwaszczam i po przekwitnięciu usuwam resztki kwiatostanu. Na tamte wymyślne chucham dmucham, wykopuję cebule... a i tak potrafią być kapryśne:))) Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Kocham tulipany!!!❤❤❤ Te z poprzedniego roku chyba mi coś zeżarło bo w tym roku prawie żaden nie zakwitł. Czy wykopujesz je na zimę?
    Pozdrawiam serdecznie!😊

    OdpowiedzUsuń
  20. Po przekwitnięciu wyciągam donice z tulipanami i odstawiam w niewidoczne miejsce
    Jesienią zmieniam ziemię w donicach, sądzę cebulę i zakopuje donice w innych miejscach.
    Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze. Pozdrawiam serdecznie.

//Pinterest widget