Nie mam konta na FB i nie prowadzę żadnej sprzedaży.

sobota, 23 sierpnia 2025

Co babie do pędzla?!

 

 Jak piszą kuratorzy wystawy na Zamku Lubelskim: "Nadszedł czas, aby  artystki wydobyć z zapomnienia", a kto jeszcze w Lublinie nie był, ma czas do 5 października. Wystawa "Co babie do pędzla?! jest przepiękna i naprawdę ogromna,  dzisiaj przedstawię Wam  zaledwie malutki ułamek tego, co zobaczyłam w jednej sali i co mnie zachwyciło. Jest co oglądać, to kilkaset cudownych prac. Następna sala zawiera dzieła z XX wieku

 Czy wiecie, że przed II wojną światową działało w Polsce ponad 800 profesjonalnych artystek. ale wiele z nich nie doczekało się nigdy wystawienia własnych prac, a były to nie tylko malarki, ale graficzki i rzeźbiarki. 
Kuratorzy podzielili te wystawę na kilka tematów,  ja natomiast postanowiłam Wam pokazać przegląd twórczości tylko kilku  wspaniałych, uzdolnionych kobiet bez owych podziałów.

 W podzielonym na trzy strefy kraju wiek XIX był okresem gwałtownych przemian, których istotnym elementem były ruchy emancypacyjne w dziedzinie sztuki. Pionierki od lat 70-tych przecierały szlaki dla profesji artystycznej Polek. Mogły pobierać naukę tylko w prywatnych pracowniach i szkołach takich jak Warszawska klasa rysunkowa Wojciecha Gersona i krakowski Wydział artystyczny na wyższych kursach dla kobiet założony przez Adriana Baranieckiego. Na dalszą naukę młode adeptki musiały wyjeżdżać za granicę, najczęściej do Paryża, często do Monachium, Wiednia lub Petersburga. Wybór takiej drogi życiowej uznawano za sprzeniewierzanie się powołaniu kobiety, wymagał więc odwagi , siły i determinacji. 

W taki sposób zwrócił się młody artysta młodopolski Kazimierz Sichulski do malarki Olgi Boznańskiej.


Olga Boznańska
 1865-1940
 Rok 2025 to rok Olgi Boznańskiej. To jedna z najwybitniejszych przedstawicielek modernizmu w malarstwie. Jej obrazy malowane smutkiem, melancholijne, nostalgiczne portrety w tonacji brązów i szarości przyniosły jej największą sławę. Kogo wymieniamy, jeśli myślimy lub mówimy o malarkach z przełomu wieków? Założę się, że Olgę Boznańską.
Autoportret 
Autoportret z lampą 

Portret Józefa Czajkowskiego,1894

Pani w fotelu 1900-1905


Aniela Pająkówna 
1864-1912

Autoportret z córką, 1907
Córka to Stanisława Przybyszewska, nieślubny owoc związku malarki z młodopolskim twórcą-gwiazdą krakowskiej bohemy Stanisławem Przybyszewskim.

Maria Dulębianka, 
1861-1919
Jest uznawana za najważniejszą  postać w historii polskiego ruchu  emancypacyjnego i feministycznego.

                                                               Portret, 4.cw. XIXw.

Portret Marii Konopnickiej, 1908
Od dawna wiemy, że Maria Dulębianka  była długoletnią towarzyszką życia Marii Konopnickiej.

                                Portret kolegi jako poborowego do wojska.  około 1914


Ave Maria, 1891


Mela Muter
1876-1967
Bardzo charakterystyczne malarstwo artystki, która była samoukiem, a pochodziła ze spolonizowanej żydowskiej rodziny.

Portret poety Leopolda Staffa 1903

Autoportret w świetle księżyca, ok 1899-1900

Macierzyństwo (błękitne) około 1909

Portret ojca 1907

Anna Bilińska
 1854-1893
"W realistycznych, dopracowanych wizerunkach malarka skupiała się  na odtworzeniu charakteru postaci, uchwyceniu fizycznego i psychicznego stanu modeli.  "

Modelka, 1884
Portret kobiety w żałobie 1883

Portret dziewczynki o blond włosach 1892

Szczęście matczyne (Hucułka z dzieckiem na kolanach)1891

Maria Chmielowska
 1867 -1929
Praca z nagim modelem długo nie była dostępna dla kobiet z powodu niestosowności , dopiero na Kursach Baranickiego w Krakowie stała się możliwa.
Akt kobiety stojącej tyłem

Akt kobiety siedzącej tyłem

Leokadia Łempicka 
1865- 1913
Zbieżność nazwiska z Tamarą jest przypadkowa.


Chłopiec na krześle – Waciu

Maria Koźniewska 
1875-1968
Dziewczyna i kwiat, pierwsza połowa XX wieku
Jak piszą kuratorzy: "Akt dziewczyny osłaniającej intymną część ciała. wpatrującej się w trzymany  biały kwiat, można rozumieć  jako symboliczne wyobrażenie  przemiany dziewczyny w kobietę..."

Portret Józefa Jankowskiego, literata 

Amelia Łubieńska 
1878-1945
Popiersie modelki włoskiej Teresiny




Tola Certowicz,
 1862-1918

Akt siedzącego mężczyzny, około 1888


Natalia Andriolli
1856-1912
Śpiący anioł, 1896

 Luna  Drexler, 
     1882-1933   
Popiersie dziewcząt, około 1910   
Prace tej rzeźbiarki można właśnie oglądać w warszawskiej Królikarni  na wystawie   " Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni  Bourdelle'a ."                        


Nina Aleksandrowicz-Homolacs 
1878-1945
Popiersie kobiety, 1906
 Co skłaniało młode kobiety do zainteresowania się rzeźbiarstwem? Ta dyscyplina należała wyłącznie do mężczyzn, bowiem wymagała wysiłku fizycznego oraz pracy w kurzu i brudzie. W dodatku prywatne szkoły nie gwarantowały nauki rzeźby, zdolne kobiety wyjeżdżały (jeśli miały pieniądze lub sponsora) więc za granicę, tak jak malarki. 
Jestem pełna podziwu dla wszystkich artystek, które zamiast robótek ręcznych odkryły w sobie talent i nie bały się przeciwstawić utartym schematom, nie zważając na to, co wypada realizowały swoje marzenia.
O artystkach z początku wieku XX napiszę w następnym poście.

 Jestem bardzo ciekawa, czy znalazłyście artystkę, która szczególnie przypadła Wam do gustu? Podzielcie się, proszę, Waszymi wrażeniami.
Bardzo serdecznie pozdrawiam wszystkich gości i dziękuję za komentarze,
Życzę miłych dni. :)))

3 komentarze:

  1. Szkoda, że nie odwiedzę, lubiłam zamek. Nie mogę powiedzieć, że nazwiska mi znane, chociaż niektóre gdzieś tam dzwonią. Podoba mi się Maria Chmielowska.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa wystawa , Szkoda, że tak daleko od nas, chętnie bym obejrzała. Podoba mi się Aniela Pająkówna. Jest moc w tym autoportrecie. Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
  3. Olga Boznańska jest mi szczególnie bliska. Widziałam kiedyś kilka jej dzieł w Kozłówce na wystawie różanej. Myślę, że wystawę odwiedzę, dziękuję za info:)
    W Lublinie bywam czasami:) Serdecznie Cię pozdrawiam Celu:)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze. Pozdrawiam serdecznie.

//Pinterest widget