Jak piszą kuratorzy wystawy na Zamku Lubelskim: "Nadszedł czas, aby artystki wydobyć z zapomnienia", a kto jeszcze w Lublinie nie był, ma czas do 5 października. Wystawa "Co babie do pędzla?! jest przepiękna i naprawdę ogromna, dzisiaj przedstawię Wam zaledwie malutki ułamek tego, co zobaczyłam w jednej sali i co mnie zachwyciło. Jest co oglądać, to kilkaset cudownych prac. Następna sala zawiera dzieła z XX wieku
Czy wiecie, że przed II wojną światową działało w Polsce ponad 800 profesjonalnych artystek. ale wiele z nich nie doczekało się nigdy wystawienia własnych prac, a były to nie tylko malarki, ale graficzki i rzeźbiarki.
Kuratorzy podzielili te wystawę na kilka tematów, ja natomiast postanowiłam Wam pokazać przegląd twórczości tylko kilku wspaniałych, uzdolnionych kobiet bez owych podziałów.
W podzielonym na trzy strefy kraju wiek XIX był okresem gwałtownych przemian, których istotnym elementem były ruchy emancypacyjne w dziedzinie sztuki. Pionierki od lat 70-tych przecierały szlaki dla profesji artystycznej Polek. Mogły pobierać naukę tylko w prywatnych pracowniach i szkołach takich jak Warszawska klasa rysunkowa Wojciecha Gersona i krakowski Wydział artystyczny na wyższych kursach dla kobiet założony przez Adriana Baranieckiego. Na dalszą naukę młode adeptki musiały wyjeżdżać za granicę, najczęściej do Paryża, często do Monachium, Wiednia lub Petersburga. Wybór takiej drogi życiowej uznawano za sprzeniewierzanie się powołaniu kobiety, wymagał więc odwagi , siły i determinacji.
W taki sposób zwrócił się młody artysta młodopolski Kazimierz Sichulski do malarki Olgi Boznańskiej.
Olga Boznańska
1865-1940
Rok 2025 to rok Olgi Boznańskiej. To jedna z najwybitniejszych przedstawicielek modernizmu w malarstwie. Jej obrazy malowane smutkiem, melancholijne, nostalgiczne portrety w tonacji brązów i szarości przyniosły jej największą sławę. Kogo wymieniamy, jeśli myślimy lub mówimy o malarkach z przełomu wieków? Założę się, że Olgę Boznańską.
Portret Józefa Czajkowskiego,1894
Pani w fotelu 1900-1905
Aniela Pająkówna
1864-1912
Autoportret z córką, 1907
Córka to Stanisława Przybyszewska, nieślubny owoc związku malarki z młodopolskim twórcą-gwiazdą krakowskiej bohemy Stanisławem Przybyszewskim.
Maria Dulębianka,
1861-1919
Jest uznawana za najważniejszą postać w historii polskiego ruchu emancypacyjnego i feministycznego.
Portret, 4.cw. XIXw.
Portret Marii Konopnickiej, 1908
Od dawna wiemy, że Maria Dulębianka była długoletnią towarzyszką życia Marii Konopnickiej.
Mela Muter
1876-1967
Bardzo charakterystyczne malarstwo artystki, która była samoukiem, a pochodziła ze spolonizowanej żydowskiej rodziny.
Macierzyństwo (błękitne) około 1909
Portret ojca 1907
Anna Bilińska
1854-1893
"W realistycznych, dopracowanych wizerunkach malarka skupiała się na odtworzeniu charakteru postaci, uchwyceniu fizycznego i psychicznego stanu modeli. "
Modelka, 1884
Portret kobiety w żałobie 1883
Szczęście matczyne (Hucułka z dzieckiem na kolanach)1891
Maria Chmielowska
1867 -1929
Praca z nagim modelem długo nie była dostępna dla kobiet z powodu niestosowności , dopiero na Kursach Baranickiego w Krakowie stała się możliwa.
Akt kobiety stojącej tyłem
Akt kobiety stojącej tyłem
Akt kobiety siedzącej tyłem
Leokadia Łempicka
1865- 1913
Chłopiec na krześle – Waciu
Maria Koźniewska
1875-1968
Dziewczyna i kwiat, pierwsza połowa XX wieku
Jak piszą kuratorzy: "Akt dziewczyny osłaniającej intymną część ciała. wpatrującej się w trzymany biały kwiat, można rozumieć jako symboliczne wyobrażenie przemiany dziewczyny w kobietę..."
Portret Józefa Jankowskiego, literata
Amelia Łubieńska
1878-1945
Popiersie modelki włoskiej Teresiny
Tola Certowicz,
1862-1918
Akt siedzącego mężczyzny, około 1888
1856-1912
Luna Drexler,
1882-1933
Popiersie dziewcząt, około 1910
Prace tej rzeźbiarki można właśnie oglądać w warszawskiej Królikarni na wystawie " Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle'a ."
Nina Aleksandrowicz-Homolacs
1878-1945
Popiersie kobiety, 1906
Co skłaniało młode kobiety do zainteresowania się rzeźbiarstwem? Ta dyscyplina należała wyłącznie do mężczyzn, bowiem wymagała wysiłku fizycznego oraz pracy w kurzu i brudzie. W dodatku prywatne szkoły nie gwarantowały nauki rzeźby, zdolne kobiety wyjeżdżały (jeśli miały pieniądze lub sponsora) więc za granicę, tak jak malarki. Jestem pełna podziwu dla wszystkich artystek, które zamiast robótek ręcznych odkryły w sobie talent i nie bały się przeciwstawić utartym schematom, nie zważając na to, co wypada realizowały swoje marzenia.
O artystkach z początku wieku XX napiszę w następnym poście.
Jestem bardzo ciekawa, czy znalazłyście artystkę, która szczególnie przypadła Wam do gustu? Podzielcie się, proszę, Waszymi wrażeniami.
Bardzo serdecznie pozdrawiam wszystkich gości i dziękuję za komentarze,
Życzę miłych dni. :)))
Szkoda, że nie odwiedzę, lubiłam zamek. Nie mogę powiedzieć, że nazwiska mi znane, chociaż niektóre gdzieś tam dzwonią. Podoba mi się Maria Chmielowska.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa wystawa , Szkoda, że tak daleko od nas, chętnie bym obejrzała. Podoba mi się Aniela Pająkówna. Jest moc w tym autoportrecie. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuńOlga Boznańska jest mi szczególnie bliska. Widziałam kiedyś kilka jej dzieł w Kozłówce na wystawie różanej. Myślę, że wystawę odwiedzę, dziękuję za info:)
OdpowiedzUsuńW Lublinie bywam czasami:) Serdecznie Cię pozdrawiam Celu:)